vetstudjulia.blogg.se

Har flyttat till Uppsala för att uppfylla min dröm och plugga till Veterinär! Går nu andra året, följ gärna med på min resa!

Tenta och massa träning med Lucifer

Publicerad 2013-05-18 16:04:00 i Alla inlägg, Lucifer,

Hade årets näst sista tenta igår. Tror Lucifer tyckt jag varit ganska tråkig de senaste två dagarna när jag pluggat, men det är bra att träna på att ta det lugnt också! Nu när matte sitter och skriver blogginlägg passar han på ett ta en tupplur under stolen.
 
Tentan handlade om integrativ fysiologi, hade säkert varit ganska intressant om man inte behövt trycka in allt på två dagar. Själva tentan var uppdelad i två delar, en muntlig och en skriftlig del. Den muntliga kändes helt okej. Den skriftliga var mest multiple-choice frågor, problemet var att flera kunde vara rätt så den delen av den skriftliga kändes svår. Överlag kändes den skriftliga lite sådär, om inte annat så blir det väl omtenta den 11:e. Men det är helt klart värt det för att få tillbringa några extra veckor med min fina lilla Lucifer!
Så nu är det (förhoppningsvis) bara en tenta kvar på årskurs ett på veterinärprogrammet! Helt sjukt att ett år kan gå så fort. 
Insåg precis nu att jag helt glömt bort att skriva att jag blev godkänd på anatomitentan vi hade för några veckor sedan, känns jätteskönt med tanke på hur mycket tid man tillbringade på Asis för att förbereda sig. 
 
När jag skrev tenta igår var Lucifer hos Arvid (kusin) i hans dublett på campus.
Lucifer på skolcampus
 
Det blev buss för första gången för den lille grabben! Matte var nog mer orolig än Lucifer, han låg i min famn helt lugnt hela vägen. Utan problem! Möttes av ett "aaaw" från bussens passagerare när jag kom in, han charmar nästan alla den lille krabaten. ;)
Det gick bra att vara hos Arvid, någon incident inomhus men sånt händer. Framförallt när man är valp! Efter han vart hos Arvid gick jag och Frida med honom till lokalen där 50% av klassen gjorde tentan (jag tillhörde de 50% som gjorde den på morgonen!) Det var bara en halvtimme kvar på skrivtiden så det kom ut en hel del kursare, snacka om socialträning för Lucifer när ett gäng veterinärstudenter gosar med honom! Tur att han gillar folk. ;) På bussen hem var han så trött så han somnade haha. Vilken dag! På kvällen var Sophie och Frida här och såg på film och myste. Parfymen - mysko film haha. 
 
På skolområdet gick han lös en del och en del i koppel, han gick bättre i koppel där än vad det gör på vägen hemma. Kanske var för att lekkompis Frida var med och gick! Han går i övrigt mycket bättre lös, vilket jag tycker är skönt då jag vill kunna ha honom lös för det mesta. Fast vi tränar med kopplet varje dag, tyvärr har kan kommit på att om han sätter sig ner så kommer inte matte så mycket framåt heller. Haha. Han har aldrig dragit i kopplet vilket är bra, har "tvärt-om" problemet istället. Men jag har tålamod och tänker att det kommer! Tills vidare blandar vi promenader lösa och i koppel. 
Idag på eftermiddagen har vi haft superfint väder, vi tog en liten promenad i naturreservatet brevid huset. Jag gick i bara t-shirt! Jättehärligt. Då fick Lucifer vara lös också, det uppskattar han (och jag!). Idag blir den lille grabbem 10 veckor också, tiden går fort!
 Lucifer 10 veckor
 
Ikväll kommer tjejerna, Frida och Sophie, över och vi tänkte kolla Eurovision som ju är i Malmö i år! Kommer bli superskoj. Så nu njuter jag bara över att vara pluggfri under helgen. Ska lägga mig och läsa en bok nu innan jag och Lucifer går på en promenad till. 
Hoppas alla Götborgare passar på att njuta av vädret haha, har förstått att det nästan är för varmt? Saknar er, men nu ses vi snart! Sedan blir ni inte av med mig under några månader.<3
 
- Julia

Kommentarer

Postat av: Viola

Publicerad 2013-06-06 07:42:26

Vilken söt hund? Förstår att du är lycklig. Grattis med tentorna till ditt första år!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Julia Mayer Stenberg

Jag är en nyfiken och glad tjej på 20 år vid namn Julia. Går andra året på veterinärutbildningen i Uppsala men kommer annars från Göteborg. Jag är en djurmänniska in i märgen och älskar alla djur, men hundar kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta. Framförallt min egen knasiga, underbara, skitsnygga Shetland Sheepdog Lucifer. Bloggen startades för att vänner och familj i Göteborg skulle kunna följa mig i mitt nya liv och handlar främst om min flytt och denna nya utbildning, men även om andra ting som händer under resan till Veterinär.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela