vetstudjulia.blogg.se

Har flyttat till Uppsala för att uppfylla min dröm och plugga till Veterinär! Går nu andra året, följ gärna med på min resa!

Röntgen, dissektion och ny tecknarfilm

Publicerad 2013-01-25 20:52:00 i Alla inlägg, Veterinärutbildning,

Nu har det gått några dagar sedan jag sist uppdaterade bloggen och tyckte att det var dags. Det har hänt ovanligt mycket på denna lilla korta tiden. 
 
Igår hade vi en intressant och något annorlunda dissektion, vi dissekerade foster - svin och får. Detta är djur som av någon anledning inte överlevt förlossningen eller helt enkelt har dött i livmodern. Anledningen till att vi dissekerade foster var att framförallt kolla på hjärtat och fostercirkulationen eftersom denna skiljer sig från efter födseln. Faktiskt intressant! 
När jag kom hem igår hade jag också lite otur, inte nog med att jag haft hosta sedan i julas, hade galen huvudvärk och fick inte gjort något i pluggväg. Vilket tyvärr innebär att jag får plugga mer idag - usch.
Dessutom, imorse när jag vaknade var jag röd, öm och varm i tummen haha. Misstänker att det är på grund av kylan + cykling utan ordentliga vantar.. Kontentan blir i alla fall att det blir jobbigt att skriva, eftersom att det gör ont att hålla i pennan. 
Nåja, nog med att tycka synd om mig själv, ingen huvudvärk idag i alla fall! Idag hade vi ultraljud och röntgen- tolkning. Superintressant eftersom jag alltid undrat hur sjutton läkare/veterinärer kan tolka dessa bilder. Nu har jag blivit något klokade i alla fall! Tyckte denna bilden var lite rolig:
Dessutom har jag mitt i allt detta lyckats teckna en ny bild. En schäfer denna gången, började på denna i våras så man kan verkligen säga att jag har haft ett långt uppehåll i tecknandet. Men tog upp denna gamla bild och gjorde färdigt den. Kanske inte den vackraste bild jag gjort, men den blev helt okej!
Som ni kanske vet (eller inte..) så har jag en youtube-kanal där jag lägger upp tecknarfilmer på bilder jag tecknar. Här är länken till bilden nedan: https://www.youtube.com/watch?v=AbP07pt7GKE
 
- Julia
 

Kommentarer

Postat av: Lill mamma

Publicerad 2013-01-25 21:29:16

Har ju sagt hela tiden att dina vantar är kassa men du har vägrat erkänna det... haha

Svar: Hahahahah sssshhhh på dig... ;)
Julia Mayer Stenberg

Postat av: Leena

Publicerad 2013-01-25 21:32:57

Julia Du är en Fantastisk tecknare !
Kul med din blogg !

Svar: Tack så mycket! Kul att du läser. Kramar
Julia Mayer Stenberg

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Julia Mayer Stenberg

Jag är en nyfiken och glad tjej på 20 år vid namn Julia. Går andra året på veterinärutbildningen i Uppsala men kommer annars från Göteborg. Jag är en djurmänniska in i märgen och älskar alla djur, men hundar kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta. Framförallt min egen knasiga, underbara, skitsnygga Shetland Sheepdog Lucifer. Bloggen startades för att vänner och familj i Göteborg skulle kunna följa mig i mitt nya liv och handlar främst om min flytt och denna nya utbildning, men även om andra ting som händer under resan till Veterinär.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela