vetstudjulia.blogg.se

Har flyttat till Uppsala för att uppfylla min dröm och plugga till Veterinär! Går nu andra året, följ gärna med på min resa!

Besök i Uppsala och Dissektion av Bambi

Publicerad 2013-02-19 19:43:00 i Alla inlägg,

Hade en grym helg, som tidigare nämnt var Jossi här!
På fredagen lyckades det infalla så att det var ett släpp på kåren efter herrmiddagen. Vi - Jossi, Sophie, Frida och jag passade på att ta oss dit. Tyvärr var det ovanligt lite folk på kåren, men det hindrar ju inte oss från att dansa hela natten ändå! Kvällen blev väldigt rolig, alltid skoj att vara på VMF. Innan dess var vi och handlade lite, kyckling och pommes frites. Hitta denna interessanta skylt på Ica... Kycklinglårfil?
På lördagen slappade vi i princip hela dagen, kollade på första säsongen av Sherlock. Vi lyckades sedan somna klockan 18 och sova i en timme haha lyckat. Men vi vaknade i tid för att ta oss till bion klockan 21, Django Unchained. Grym film!
På söndagen sov vi länge, såg sedan på Sherlock och snackade hela dagen. Såå nu är det bara att vänta på säsong 3.
Tack för en jättemysig helg Jossi.<3
 
I övrigt hade vi två föreläsningar igår, mest om hormoner inblandade i reproduktion. Idag hade vi ännu en föreläsning om hormoner inblandade i reproduktionen, såg sedan lite filmer på förlossningar och betäckning. Alltid trevligt!
Sedan hade vi dissektion av dräktig livmoder. Vi hade en hjort, vilket först gjorde oss lite konfunderade. Innan läraren kom förbi och talade om vad det var. Detta var nog den häftigaste dissektionen hittils! När jag skurit upp livmodern kunde man se alla fosterhinnor jättefint och självklart själva fostret innuti. Helt otroligt hur denna lilla sköra sak sedan kan växa upp och bli en hjort. Så idag dissekerade vi Bambi, slog oss efter en stunds dissekerande.. Aw. 
Vi dissekerade också juver från en mjölkko. Helt galet stort! Jag har inte fattat hur enormt det egentligen är. Men det luktade riktigt illa. Sur mjölk och as typ haha. Ingen god kombination! Menmen, tur man inte är alltför äckelmagad. ;)
 
Så allting rullar på - var och köpte 4 apelsiner idag i ett försök att inte bli sjuk. Något alla andra verkar vara just nu, jag har lyckats klara mig hittils men kände mig lite krasslig vid lunch. Så peppa peppa! Har ingen lust att bli sjuk. 
Tänkte sammanfatta hormonföreläsningen och göra lite middag nu! Imorgon blir det föreläsning om Placenta och mikroskopiering, på eftermiddagen blir det lite gästföreläsare. Bland annat en från åk. 5 (Veternitas) som ska föreläsa om hunduppfödning. Hoppas det blir intressant!
 
Igår kväll råkade jag stöta på en länk till en livestreaming av en Muse-konsert. Var ju tvungen att kolla, sjukt bra! Spelade de flesta av mina favoritlåtar. Underbart.
 
They will not force us, 
They will stop degrading us, 
They will not control us, 
We will be victorious.
 Muse, Uprising
 
- Julia

Kommentarer

Postat av: Lovisa

Publicerad 2013-02-19 21:35:51

Ush med gammal kojuver!! Men de andra verkar faktiskt intressant! Hoppas inte du blir sjuk verkligen många som är de nu ja:( alltid roligt med blogginlägg de gillar ja :D hihi puss <3

Postat av: Josefine

Publicerad 2013-02-20 16:18:54

Tack själv för en helt awesome helg med massa nya minnen <3 Måste göras om! trots att du förstört mitt liv med sherlock längtan.... PUSS <3

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Julia Mayer Stenberg

Jag är en nyfiken och glad tjej på 20 år vid namn Julia. Går andra året på veterinärutbildningen i Uppsala men kommer annars från Göteborg. Jag är en djurmänniska in i märgen och älskar alla djur, men hundar kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta. Framförallt min egen knasiga, underbara, skitsnygga Shetland Sheepdog Lucifer. Bloggen startades för att vänner och familj i Göteborg skulle kunna följa mig i mitt nya liv och handlar främst om min flytt och denna nya utbildning, men även om andra ting som händer under resan till Veterinär.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela