vetstudjulia.blogg.se

Har flyttat till Uppsala för att uppfylla min dröm och plugga till Veterinär! Går nu andra året, följ gärna med på min resa!

Sista getövningen

Publicerad 2013-04-25 21:21:00 i Alla inlägg, Veterinärutbildning,

Idag hade vi vår sista getövning. Lite tråkigt men man kan ju hälsa på dom ändå! Denna var lite längre och mer omfattande än de andra. Vi hade först blodtryckstagning och blodprovsövning. Då tog vi först blodtrycket på en av getterna, Polly. En supersnäll get. Vi tog blodtrycket i svansroten på henne, på katter och hundar kan man även ta det på benen. Sedan skulle vi träna på att ta blodprov och sticka in kanyler. Detta gjorde vi självklart inte på våra getter utan på en attrapp som äldrekursare byggt. Ett gethuvud av skumplast med två slangar i som ska föreställa juvularvenerna. Vi kallar den Getrud. ;) 
Det gick i alla fall bra! Lite klurigt hur man ska hålla sprutan och kanylen på ett bra sätt, men det är ju något man får träna in allt eftersom. Sedan gick vi och hade mjölkning - jepp. Jag har handmjölkat en get! Haha sjukt. Men skoj att ha provat! Sedan gjorde vi det vi brukar göra på getövningen, lyssna på hjärtat och liknande. Denna gången var Persika med eftersom det var lite underskott på getter så vi passade på att göra det på henne och mysa lite samtidigt. 
Sedan gjorde vi likadant på en killing, vi tog lilla Eros som är en av de mindre killingarna som kom lite senare än de andra. Lade ut en bild på honom i ett tidigare inlägg! Han var supersnäll och satt gärna och myste i famnen.
Otroligt söt liten kille har han blivit!
Sedan gjorde vi en beteendestudie på fyra av getterna. Först i 10min med basbeteenden och sedan i 10min till efter att ha berikat med hö och halm.
Stod och pratade med en av de som höll i beteendestudien och har hand om getterna under tiden, jag tycker ju etologi (=läran om djuren beteenden) är fruktansvärt intressant och vi pratade om att det är för få veterinärer som studerar det. Hon tycker verkligen jag skulle driva det spåret eftersom jag var så intresserad och se om det fanns nåt ytterligare man kan läsa. Detta kanske framförallt blir möjligt då Etologi och Djursskyddslinjen flyttar hit från Skara 2014. Men det blir något att ta tag i senare!
Innan vår beteendestudie hade vi lite extra tid som vi spenderade inne hos killingarna, jag har en ny favoritkilling, världens mysigaste lilla Nyx!<3 Hon kom och lade sig i knät flera gånger och låg helt lugnt och idisslade. Supermysigt. Sen när jag var tvungen att resa mig började hon följa efter mig istället haha jag är helt såld på denna lilla get!
Hade också en föreläsning av en tysk föreläsare idag (han föreläste såklart på engelska), väldigt entusiastisk och duktig. Han föreläste om lukt, anatomin och fysiologin samt beteenden kopplade till det. Väldigt intressant!
 
För övrigt så har jag ju glömt att nämna att jag blev godkänd på Urogenital och Digestionstentan trots allt! Var ju väldigt osäker på digestionsdelen men jag lyckades klara mig ändå, fick medelpoäng på båda delarna så jag är supernöjd! Kommer inte ihåg exakta poängen men ungefär 24/30 på båda, 19 eller 20 var godkänt så det är i alla fall mer marginal än förra tentan, haha. ;)
 
Anatomitentan i tisdags kändes ganska okej, det var lite småkul att gå runt till alla stationer och gå till nästa när klockan plingade efter fem minuter. Kunde långt ifrån allt men det kändes ändå ganska hyfsat. Hoppas det räcker ändå! 
 
Nu håller jag tummarna för att solen håller i sig till Valborg. 
 
- Julia

Kommentarer

Postat av: Monica

Publicerad 2013-04-25 22:34:51

Kul att läsa om dina studier och att det går så bra.

Svar: Superkul att du läser!
Julia Mayer Stenberg

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Julia Mayer Stenberg

Jag är en nyfiken och glad tjej på 20 år vid namn Julia. Går andra året på veterinärutbildningen i Uppsala men kommer annars från Göteborg. Jag är en djurmänniska in i märgen och älskar alla djur, men hundar kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta. Framförallt min egen knasiga, underbara, skitsnygga Shetland Sheepdog Lucifer. Bloggen startades för att vänner och familj i Göteborg skulle kunna följa mig i mitt nya liv och handlar främst om min flytt och denna nya utbildning, men även om andra ting som händer under resan till Veterinär.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela