vetstudjulia.blogg.se

Har flyttat till Uppsala för att uppfylla min dröm och plugga till Veterinär! Går nu andra året, följ gärna med på min resa!

Påsklov och anatomiplugg

Publicerad 2013-04-11 23:27:00 i Alla inlägg, Veterinärutbildning,

Återigen var det ett tag sedan jag skrev, känner att de flesta blogginlägg nuförtiden börjar på detta sätt haha. Men har haft påsklov så har haft på tok för mycket att göra!
Innan påsklovet hade jag ju tenta på urogenitalorganen samt digestion. Urogenitaldelen kändes helt okej, digestion var svårare. Men det verkar de flesta ha tyckt. Nåja, jag väntar och ser hur det går tills vidare!
 
Mitt påsklov har varit fullspäckat av massa folk och jag har haft superkul! Tänker inte återge allting här eftersom det skulle bli en hel novell men lägger upp lite bilder i alla fall.
 
Kom hem på torsdagen och sov hos Jossi på fredagen, mycket mysigt. På lördagen var det ju påsk så då var jag med familjen hela kvällen (och åt godis). 
Jossi sov sedan hos mig på söndagen. På dagen passade vi på att utnyttja solen och ta lite bilder på skansberget!<3 
På kvällen blev det söndagsöl (eller ja, cider) på andra lång, gött! På måndagskvällen åkte Jossi, Klara och jag ut till Torslanda och hälsade på Lovisa som passade vovven Aston. Jeanette och Arwen var också där, sjukt längesedan vi sågs! Alltid skoj att träffa alla, vi hade en supermysig kväll och åt god mat.
 
På tisdagen var jag och passade min mosters hundar med min kusin Arvid. Väldigt skoj, även om jag förlorade på i princip alla kortspel... Utom vändåtta! Det var såklart också jättekul och träffa hundarna igen. Bea kom ihåg nästan all träning vi höll på med förra året!
Åt årets första glass med Klara och Christer! Strawberry White som vanligt, mycket märkligt att det är en av mina favoritglassar då jag inte brukar gilla varken vit choklad eller jordgubbsglass. Senare på dagen kom Jossi och på kvällen blev det bio! Vi såg Silver Linings Playbook, mycket gullig film. Sedan blev det återigen andra lång, Kings Head denna gången. Träffade några sköna människor vi satt och snackade med om allt möjligt. Vi gick sedan hem till Klara och sov där den natten. 
 
Träffade Linn på torsdagen! Vi hade för sjutton inte setts ordentligt sedan i sommras (förutom en snabbis i julas). Sjukt kul att ses igen i alla fall, det känns alltid som att vi sågs igår när vi ses.<3
 
På fredagen var Klara, Ronja och jag i Slottskogen. Måste ju passa på när det är sol!
På lördagen var det Sci-Fi mässa i Göteborg med Jossi och Klara! John Rhys-Davies var där, eller Gimli i Sagan om Ringen. Vilket verkligen var roligt eftersom jag älskat dessa filmer och böcker sedan pappa läste dom för mig när jag var 10. Sjukt kul var det i alla fall, jag och Jossi stod nästan och hoppade i kön! Haha. Blev lite starstruck! Men han var väldigt trevlig och personlig vilket var kul. 
 
På kvällen firade vi Therese mamma Monica som fyller 50år (Grattis!) Vi var där några stycken och serverade, ett roligt gäng. Jag hade en supertrevlig kväll!
 
"Swooosh" sade påsklovet så var det söndag och dags att sätta sig på tåget tillbaka till Uppsala. Innan den fem timmar långa tågresan träffade jag Billy, Klara och Jossi. Klara och Jossi följde mig sedan till tåget och vinkade av mig. Det uppskattar jag alltid!<3
 
Nu har vi börjat plugga inför anatomitentan den 23 april. Vi ska lära oss hundens muskler så just nu dissekerar vi hela dagarna. Alla grupper har fått en hund var som vi dissekerar fram alla muskler på. Faktiskt väldigt intressant, har insett att jag gillar anatomi mycket mer än fysiologi.
Tyvärr är det ju inte bara musklerna vi ska kunna till tentan utan även ALL anatomi vi haft hittils. Hoppas man hinner lära sig allt och att man kanske kommer ihåg lite.. 
 
Ska för övrigt åka till en kennel på lördag! Uppdaterar er mer när jag själv vet mer, men verkar som att saker och ting börjar gå i lås på valpfronten. Ska bli riktigt kul. 
 
Haha inser nu att det blev en liten novell ändå, nåja hoppas ni överlever. Imorgon blir det återigen dissektion för min del och fortsatt plugg! 
 
Tack alla goa göteborgare för ett underbart pluggfritt påsklov!<3 Saknar er redan. (Hann nog bli lite bortskämd på påsklovet...) 
 
- Julia

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Julia Mayer Stenberg

Jag är en nyfiken och glad tjej på 20 år vid namn Julia. Går andra året på veterinärutbildningen i Uppsala men kommer annars från Göteborg. Jag är en djurmänniska in i märgen och älskar alla djur, men hundar kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta. Framförallt min egen knasiga, underbara, skitsnygga Shetland Sheepdog Lucifer. Bloggen startades för att vänner och familj i Göteborg skulle kunna följa mig i mitt nya liv och handlar främst om min flytt och denna nya utbildning, men även om andra ting som händer under resan till Veterinär.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela