vetstudjulia.blogg.se

Har flyttat till Uppsala för att uppfylla min dröm och plugga till Veterinär! Går nu andra året, följ gärna med på min resa!

Asis, asis och åter asis!

Publicerad 2013-04-20 22:06:00 i Alla inlägg, Veterinärutbildning,

Asis. Jepp. Så kallar vi byggnaden som vi praktiskt taget bor i nu innan anatomitentan. För er som missat det tidigare så är det här vi dissekerar. Har varit där varje dag till ungefär mellan fem och sju på kvällen och kollat på olika organsystem och muskler. Det låter mycket men tiden går ändå fort! Har som tidigare nämnt insett att anatomi är mycket roligare än fysiologi då jag inte gillar att traggla enzymer och hormoner. Peka ut vart saker sitter och tala om det latinska namnet är roligare, dessutom får man ju jobba mer praktiskt då. 
Vid detta laget så har jag dissekerat och sett det mesta..Listar upp några av de saker jag pillar med på asis:
  • Hjärt-och lungslag (nöt, svin & liten idisslare)
  • Lever (häst, nöt, svin & liten idisslare)
  • Livmoder (sugga, ko & sto)
  • Testiklar & penis (tjur)
  • Mage & tarmar (häst, liten idisslare & svin)
  • Juver (ko)
  • Hundens muskler
Det kan låta lite makabert när man bara ser det i en lista på detta vis, men man vänjer sig relativt fort. Det enda som kan vara jobbigt är lukten, men den vänjer man sig också vid såsmånigom. Sedan är det ju värt det med tanke på hur mycket man lär sig - det är (tro det eller ej) väldigt intressant! Sedan står jag ju inte själv utan tillsammans med Frida och Sophie, vilket gör det hela mycket roligare. 
 
Dessa djur har inte dött eller avlivats för att vi ska kunna dissekera dem utan mycket är slaktrester som annars skulle slängas. De hundar vi har kommer från vår smådjursklinik där hundägarna donerat sina hundar efter avlivning. Detta är vi mycket tacksamma för!
Så det är vad jag pysslar med för tillfället - försöker lära mig massa latinska namn på diverse tarmdelar och muskler. Musklerna ska vi dessutom kunna funktion, ursprung och fäste på.
 
Imorgon ska jag till Asis igen vid 8, sedan blir det till och ta en paus och äta brunch hos min kusin, Arivd, eftersom min moster är på besök! Ska bli trevligt. 
Ska sedan göra en auskultation från klockan 16 till 21 på smådjurkliniken! Kommer då gå tillsammans med en äldrekursare, uppdaterar er efteråt om vad jag fått vara med om.
Nu ska jag sova så jag vaknar i tid imorgon! 
Jag på asis, jag och min basgrupp bestämde oss för att driva lite med instagramkulturen förra veckan - med mycket lyckat resultat. ;)
 
 
- Julia

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Julia Mayer Stenberg

Jag är en nyfiken och glad tjej på 20 år vid namn Julia. Går andra året på veterinärutbildningen i Uppsala men kommer annars från Göteborg. Jag är en djurmänniska in i märgen och älskar alla djur, men hundar kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta. Framförallt min egen knasiga, underbara, skitsnygga Shetland Sheepdog Lucifer. Bloggen startades för att vänner och familj i Göteborg skulle kunna följa mig i mitt nya liv och handlar främst om min flytt och denna nya utbildning, men även om andra ting som händer under resan till Veterinär.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela